Rozhovor so skipperom Jirkom

Rozhovor so skipperom Jirkom

Ako si sa stal skipperom?

Pred asi 20 rokmi prišiel boom rekreačného jachtingu a dovolenka na lodi prestala byť fenoménom odchovaných jachtárov a bohatej smotánky. Partie kamarátov a rodiny s deťmi začali hľadať možnosti ako sa môžu na takúto dovolenku na lodi dostať. Okrem samotnej lode preto potrebovali aj niekoho kto im ju pomôže „odšoférovať“ a niečo im aj v danej lokalite zaujímavé ukáže. Začali hľadať ľudí so skúsenosťami, ktorí sa jachtingu dlhodobo venujú a majú na takéto lode aj potrebné oprávnenie – skipperov. Jedným z týchto ľudí som bol aj ja.

Ako si sa dostal k jachtingu a ako dlho robíš túto krásnu aktivitu?

Od 4 rokov sa pohybujem okolo vody. Začalo to splavovaním riek s rodičmi kde som si vodu zamiloval. Otec bol z generácie, ktorá si všetko musela sama vyrobiť. Od rogala po surf a plachty. Takže asi v 6 rokoch mi ušil plachtu a učil ma na Sĺňave v Piešťanoch windsurfingu a zoznamovať ma s vetrom. Neskôr sme začali chodiť s rodičmi aj k moru, kde som strávil dlhé hodiny šnorchlovaním, windsurfingom a občas sme si malú plachetničku aj požičali.
Ako piatak na základnej škole som začal chodiť do športovej triedy zameranej na jachting, kanoistiku a veslovanie. Jachting bola pre mňa jasná voľba. Mali sme výborných trénerov a ako deti sme začali chodievať na pravidelné tréningy, sústredenia a preteky. Ako sme rástli, vystriedali sme vďaka skvelému zázemiu YC TJ Sĺňava veľa lodných tried. Od tried ako Optimist, Cadet, Europa, Finn, 420, 470, Laser až po Mistral. Keď sme zostarli a stučneli (mali sme asi 20 rokov) začali sme sa pomaly viac orientovať na námorný jachting a to robím dodnes.

Aký typ “plavieb” robíš najčastejšie? 

Všetky typy plavieb. Rodinné, rekreačné, poznávacie, teambuildingy, regaty a kapitánske kurzy. Najčastejšie v Chorvátsku, Grécku, Taliansku a Karibiku.

Keby si mal porovnať rekreačný jachting pred 20 rokmi rokmi a teraz, aký je rozdiel?

Posledné roky je o dovolenku na jachte omnoho väčší záujem ako v minulosti a ľudia si ju vedia viac užiť. Ponuka a kvalita služieb je celkovo vyššia a každý si nájde to pravé čo mu vyhovuje. Všetci už poznáme niekoho kto bol na lodi a môžeme sa podeliť o zážitky a skúsenosti. 

Ak majú ľudia záujem stať sa skipperom, čo musia pre to spraviť?

Ísť na loď a zistiť či ich to bude baviť. Následne si spraviť kapitánsky kurz, získať licenciu a zbierať skúsenosti.

Koľko ľudí sa už s tebou plavilo na lodi?

Tento rok to bude vyše 1300 ľudí. 

Určite je rozdiel medzi rekreačným kapitánom a profesionálnym skipperom. Čo vnímaš ako najväčší skill / schopnosť / skúsenosť, ktorá delí rekreačného kapitána od skippera, ktorý robí inštruktora, učí nových skipperov, prípadne je zodpovedný za posádku, o ktorú sa stará?

Skipper by mal byť tolerantný nápomocný flegmatik, ktorý myslí na najlepšie a počíta s najhorším a rýchlo sa vie vcítiť a prispôsobiť. Ľudia si prídu na loď oddýchnuť, vyvetrať hlavu, niečo zažiť a zabaviť sa. Skipper by sa im mal postarať o nezabudnuteľnú dovolenku plnú krásnych zážitkov ale stále myslieť na ich bezpečnosť. Hlavne by na lodi nemal “zaberať miesto” ale byť súčasťou kolektívu. Vedieť ako sám zvládnuť a ovládať celú loď by malo byť samozrejmosťou.

Keď si na mori, čo ti chýba najviac?

Zelená lúka, a tieň košatej lipy.

Bez čoho by si na more nevyplával?

Viď zoznam vecí čo si zobrať na jachtu.

Poďme k výbave. Určite si vyskúšal mnoho jachtárskych značiek. Nás zaujíma, aké vlastnosti by mali mať poriadne jachtárske veci?

Musia vás ochrániť pred všetkým, čomu ste na lodi vystavení. Silný lejak, prudký vietor, horúce slnko a najmä slané prostredie, ktoré dáva oblečeniu zabrať. Stačí ak vás raz zaleje vlna a soľ sa vám dostane všade. V zime má izolovať a v lete chladiť. Jachting vie byť veľmi fyzicky náročný a preto by oblečenie malo byť čo najviac priedušné, avšak materialy z ktorých sa oblečenie vyrába, musia byť pevné aby sa pri kontakte hneď neroztrhli. To je častý problém ľahkých outdoorových oblečení, ktoré na lodi majú krátku životnosť.

Ak ide človek prvýkrát na loď, napríklad na kapitánsky kurz (nie v lete). Čo by mu určite nemalo na lodi chýbať? 

Výcvik na kapitánskom kurze prebieha v každom počasí, takže je treba pamätať na to, že človek za deň aj niekoľkokrát zmokne. Ak ste mokrý a fúka na vás studený vietor nieje to nič príjemné. Často to končí aj chorobou. V podpalubí síce nezmoknete ale môžete dostať morskú chorobu a nič z plavby nemáte. Takže ak je človek pripravený, pekné zážitky z lode si odnesie aj v horšom počasí.

Aké máš najobľúbenejšie jedlo na lodi?

Palacinky

Plachty alebo motor?

Plachty, ale v bezvetrí sa motoru nedá vyhnúť.

Jachta (monohul) alebo katamaran?

Vyblázniť sa na plachetnici a zrelaxovať sa na katamarane.

Pivo alebo víno?

Pivo.

Čevapi alebo šalát?

Čevapi so šalátom.

Čo by si odkázal budúcim skipperom?

Skipper je na lodi pre ľudí a nie opačne. Avšak za nich preberá zodpovednosť tak by ho ľudia mali aj vedieť počúvať a rešpektovať. Toto môže byť tenká hranica a je potrebné ju vedieť nájsť. Ak sa posádka vráti je to dobré znamenie, že to robíte dobre. 

Otázky z instagramu:

Ktorá je najkrajšia destinácia, kde si sa plavil? A prečo?

Karibik je pekný. Ale v Chorvátsku sa človek cíti viac doma. Pre rekreačný jachting je tu aj najlepšia infraštruktúra na svete.

Koľko svetiel nosíš na loď?

Osem. Plus svietiace tyčinky. Plus Vianočné svetielka :-D